04-7708887

פריצת דיסק – השד אינו נורא כל כך.

אין צורך לפחד מפריצת דיסק

"תגיד, יכול להיות שיש לי פריצת דיסק?!?!?"

"יכול מאוד להיות, אפילו יש סיכוי גבוה שיש לך, גם אם לא כואב בכלל. אבל זה לא מה שצריך לעניין אותך כרגע. "

אמ:לק – רבים מאוד חוששים מצמד המילים הזה – "פריצת דיסק" ולא בצדק. פריצת דיסק היא בסך הכול מצב שמאובחן בCT  או בMRI  שלא אומר כלום לגבי הסימפטומים, שברב המקרים הם מקומיים או שאינם קיימים בכלל. וכן, יש הרבה מה לעשות לפני שנכנסים ללחץ…

אז כמו בפתיחת ספר הבישול המרוקאי – "קודם כל תירגעו" ובואו נצלול פנימה כדי להבין יותר טוב, מה זה פריצת דיסק בכלל והאם השד באמת כזה נורא.

מה זה פריצת דיסק?

אז קודם כל הדיסק – הוא עיגול המורכב מטבעות סחוסיות, כמו פרוסה עבה של בצל (אם חתכתם בכיוון הנכון) שבמרכזו חומר ג'לטיני, כמו משחת שיניים. הדיסק נמצא בין חוליות עמוד השדרה, ותפקידו לבלום את הזעזועים שעוברים לאורך עמוד השדרה ולסייע בתנועתו.

באופן טבעי, במרוצת השנים הטבעות הסחוסיות נוטות להתבלות ואף להיקרע עם הזמן, ואז יכול להיווצר מצב שהתוכן הג'לטיני יידחף לאזור האחורי של הדיסק וכך יכול להיווצר שהדיסק בולט מחוץ לגבולותיו, מצב שכשנראה בהדמיה כלשהי יקרא "בלט דיסק". חשוב לדעת שזה מצב הפיך, ובמקרים רבים ניתן לראות את הדיסק חוזר לגבולותיו המקוריים.

אם כל הטבעות הסחוסיות יתבלו ייוצר מצב שנקרא פריצת דיסק, שבו נראה שינוי גדול יותר במצב הדיסק ואף תיתכן דליפה של החומר הג'לטיני לכיוון תעלת השדרה והעצבים העוברים בה.

בדרך כלל מצב זה קורה לאורך זמן ולא בבת אחת כך שאינו מורגש בזמן אמת, אם כי יתכן מצב שבו השינוי במצב הטבעות קורה באופן פתאומי ואז בהחלט יכולה להיווצר דלקת חריפה של עצבי עמוד השדרה. ואז זה יכול בהחלט לכאוב…

מצב זה מתאר את פריצת הדיסק שכולם חוששים ממנה, אבל כדאי לזכור שזה לא מצב כל כך שכיח, ועוד יותר חשוב – זה מצב זמני.

מה ההשלכות של פריצת דיסק?

הרניה של הדיסק או בקע דיסק, הם שמות נוספים לתופעה. אם נבצע בדיקת MRI  ל100 אנשים בני 30 בערך, שלא חווים שום כאב כרגע, כנראה שלשליש מהן יהיו סימני בלט או פריצת דיסק ואף סימני לחץ משמעותיים או שברים בעמוד השדרה, מבלי שהם ירגישו כלום. כן, מה שקראתם.

ובכל זאת, פריצת דיסק יכולה לגרום לכאב בגב, בהקרנה של כאב, "נמלים" או "חשמל" מהגב לאורך הרגלים ( או מהצוואר לאורך הידיים) וכן תחושות שריפה, ירידה בעצמת התחושה ובכוח.

במקרים קיצוניים מאוד יכול להיות מצב של שיתוק או הפרעה בשליטה על הסוגרים, ומצבים אלו מחייבים פניה למיון לשם הקלה מהירה על הלחץ, עם ניתוח בדרך כלל, אך אלו ממש לא מצבים שכיחים.

מה עושים במצב של פריצת דיסק או בלט דיסק?

קודם כל נרגעים!

חשוב מאוד להישאר בתנועה כפי שניתן. לא להתעקש על ריצה בחוץ או אימון קרוספיט, אבל גם לא להיזרק במיטה כל היום. פשוט לנוע מדי פעם ולבצע הליכות קצרות אם אפשר.

משככי כאבים הם רעיון טוב! תתחילו בחימום, משחות למיניהם ואקמול אם צריך. אם זה לא עוזר ואתם מרגישים שאתם צריכים משהו יותר חזק בשביל להתמודד עם הכאב, גשו לרופא שלכם. אבל חשוב להבין שהכאב לא בהכרח מעיד על נזק משמעותי אם בכלל, שמרו על פרופורציות.

במקביל, פנו לטיפול פיזיותרפיה כדי לאבחן את מצבכם ולטפל במצבכם ולקבל הנחיות יותר מדויקות לגבי התנהלות עם מצבכם. לפיזיותרפיסטים יש מגוון רחב של כלים שיעזרו לכאב והמגבלה שנגרמים מפריצת דיסק, ושיעזרו לכם לחזור לתפקוד רגיל.

האם זה יישאר איתי לנצח??

יש מטופלים רבים ש"יש להם פריצת דיסק משנת 1956" למרות שבפועל מאז זה לא כאב להם אפילו פעם אחת. חשוב להפנים – מה שרואים בבדיקות ההדמיה הוא לא מדד לאיזה כאב יהיה לכם או לאיך שהגב שלכם יתפקד! פשוט אין קשר בין הדברים!

אם סבלתם מכאב גב משמעותי, זה בהחלט אומר שכדאי להיות אקטיביים בנוגע לחזרה לחיים, לתפקוד ולספורט אם אתם בעניין, ולא פשוט לתת לזה לעבור. אבל בהחלט לא לחשוב שמעכשיו והלאה הגב שלכם "רגיש" או "חלש". חזקו אותו והוא יתחזק, פשוט מאוד.

לסיכום-

פריצת דיסק יכולה להיות תקופה מאתגרת בחיים, אבל היא ממש לא חייבת להיות ככה. פיזיותרפיה יכולה לעזור לכם להתמודד ולצלוח את התקופה הזו בשלום.

אדם שעבר תקופה של כאב גב, בין אם קשור לפריצת/בלט דיסק או שלא, יכול וצריך לחזור לחייו הרגילים, אבל במקרים רבים הוא יצטרך לעבוד על זה. פיזיותרפיה היא טיפול שבהחלט יכול לעזור למצבים האלו גם מבחינת הכאב וגם מבחינת הסתכלות על כל התחומים הקשורים – טיפול בכאב, התנהלות והתאמת עומסים נכונה בבית, בעבודה ובספורט, בנית תכנית אימונים מתאימה, וחזרה לשגרה מבלי לחזור לכאבי הגב.

אז נכון שהשד אינו נורא כל כך?

היה מעניין? יש עוד המון כתבות מעניינות בבלוג שלנו! אתם מוזמנים להציץ 😎

רוצה לשתף? בשמחה!

כאן המקום לתגובות ושאלות - אנחנו תמיד עונים

3 מחשבות על “פריצת דיסק – השד אינו נורא כל כך.”

  1. הי.
    המאמר שלכם היה חיובי ועזר לי להירגע מעט. אשמח מאוד אם אוכל לשאול שאלה ולהתייעץ לגבי המצב שלי.
    תודה
    מירי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

רוצה להכיר או לקבוע תור? אפשר מכאן:

צרו קשר

דילוג לתוכן