איך נעלים משפיעות על כאב ברכיים?

מחקר חדש שהתפסם לאחרונה מתאר את הקשר בין נעלים לכאבי ברכיים, או ביתר דיוק שאל את השאלה הבאה:

האם נעלים מינימליסטיות יכולות להפחית כאב ברך פטלו פמורלי בזמן ריצה?

נעלים מינימליסטיות וכאב ברכיים
נעלים מינימליסטיות עשויות להפחית כאב ברכיים

ובכן, את זה עוד מוקדם לומר, אבל המחקר  מראה שריצה עם נעלים מינימליסטיות מורידה את העומסים העוברים על מפרק הפיקה בזמן ריצה, מה שעשוי למנוע כאבים באזור, בעיה המוכרת כpatella femoral pain syndrome.

אז איך בדקו?

לקחו 15 רצים בריאים עם סגנון דריכת עקב (heel stike) ונתנו להם לרוץ עם 2 נעלים שונות (כל פעם עם זוג אחר, לא נעל אחת בכל רגל. נו באמת…) את הנעלים דרגו לפי סולם מינימליסטי מוכר שמנקד על פי מספר פרמטרים – גובה הנעל, דרופ, גמישות, משקל ומידת ההתערבות/שליטה בתנועת הנעל (נעלים מתקנות). על פי הסולם הזה הנעלים קבלו ציון שהגבוה יותר הוא "מינימליסטי" יותר. הדגם הראשון הוא נעלי inov-8 bare עם ציון של 86%, והשני נעלי Nike air zoom Pegasus  עם ציון של 26%.

בעזרת סט מצלמות ומשטחי דריכה בדקו את הכוח האנכי הפועל על הברך (GRF), הזויות, המומנטים והכוחות הפועלים בתוך הברך, וזה מה שמצאן:

– הכוח האנכי הפועל על הברכיים (זה המחוזר מהקרקע) לא שונה בין הנעלים. זה מצטרף למידע שיש לנו ממחקרים קודמים, שנעלים ש"בולמות זעזועים" לא באמת בולמות אותם, אלא רק משנות את האופן שהם משפיעים על הגוף.

– זווית הכיפוף בברך הייתה קטנה יותר בזמן הדריכה, (stance phase) עם הנעלים המינימליסטיות. זה כנראה נובע מהדרופ של הנעל, מכיוון שדריכה עם עקב מביאה ליותר כיפוף בברך.

– כמות המגע והעומס על המשטח המפרקי של הפיקה פחתו בריצה עם נעלים מינימליסטיות. מבנה הברך הוא כזה שככל שהברך כפופה יותר כך גדל שטח המגע במפרק הפיקה PFJ).

– מומנט כוח היישור על הברך קטן משמעותית בזמן ריצה עם נעלים מינימליסטיות. מומנט הוא מכפלה של הכוח והמנוף. מכיוון שהכיפוף קטן יותר, המנוף קטן יותר ולכן גם המומנט קטן יותר.

כל אלו מראים שבזמן הריצה יש פחות עומס על מפרק הפיקה כשרצים עם נעלים מינימליסטיות.

ואיך המידע הזה עוזר לכאב הברכיים שלי?

ובכן, שכמסתכלים על תסמונת כאב פטלו פמורלי, אז אין גורם אחד לבעיה, ויש בערך 4 סוגים שונים של בעיה שכל אחת מושפעת מגורמים אחרים, והם לא בהכרח המפרק הפטלו פמורלי.

במקרים רבים הוא מעין קורבן של הנסיבות. כך שלומר שאם נוריד את העומס מהמפרק בריצה, נפחית הסיכון לתסמונת הנ"ל – זה לא יהיה מדויק.

מה שכן- כשהאזור כבר רגיש, אם נוריד ממנו העומס, יש סיכוי לא רע שזה יקל על הכאב בריצה.

אז האם כדאי לעבור להנעלה מינימליסטית?

בגדול, אם אין בעיה אז אין  צורך לתקן שום דבר.

עומס גדול יותר הוא לא בהכרח בעיה, אם הגוף שלכם יודע להתמודד אתו.

אבל אם אתם כן סובלים מכאב באזור הפיקה, במיוחד כשמדובר בבעיה שאתם כבר סוחבים אתכם הרבה זמן, לא משהו חדש, אז בהחלט יש מקום לשקול מעבר לנעלים מינימליסטיות יותר, ומומלץ להתייעץ עם פיזיותרפיסט מומחה בתחום.

ובכלל, מחקרים קודמים כבר הראו שהליכה וגם ריצה עם נעלים מינימליסטיות תורמות לחיזוק כף הרגל, וזה תמיד דבר טוב, אז זה משהו לחשוב עליו.

 

היה מעניין? יש עוד המון כתבות מעניינות בבלוג שלנו! אתם מוזמנים להציץ 😎

 

השארת תגובה