04-7708887

קרע במיניסקוס? מומלץ שלא לנתח אותו!

קרע מיניסקוס בברך
קרע מיניסקוס? מומלץ שלא לנתח!

כן, בדיוק מה שקראתם.

מחקר חדש מפרסם דעת מומחים – זה משהו שמתפרסם מדי פעם בו מומחים בתחומם סוקרים בעיה מסוימת על פי המחקרים הכי איכותיים שנערכו בשנים האחרונות, וממליצים איך הכי נכון להתנהל. במאמרים כאלה מקובל לתת את ההמלצה על פי עדויות חזקות או חלשות, בעד או נגד טיפול מסוים. בהרבה מקרים יש מדובר על "עדויות חלשות" בעד טיפול מסוים, או שנאמר ש"אין המלצה לבצע" את הטיפול המדובר. פה ממש יש המלצה שלא לבצע את הטיפול המדובר, שזה חזק.

בשנים האחרונות היו לא מעט מחקרים שמראים שבסופו של דבר אין הבדל משמעותי בין טיפול שמרני לטיפול ניתוחי (ארטוסקופיה) לקרע מיניסקוס בברך אצל האוכלוסיה המבוגרת.

המדדים שנסקרו היו כמובן כאב ומגבלה בתפקוד, אך גם אובדן ימי עבודה, הוצאה כלכלית (למטופל ולמערכות הבריאות), חזרה לפעילות ותפקוד קודם, שביעות רצון מהמצב הכללי ועוד פרמטרים דומים.

אז מאמר המדובר, ממליץ שלא לבצע ניתוח ארתוסקופיה לקרעי מיניסקוס ניווניים בברכיים – הגיל הממוצע היה 53, וממליץ לטפל באופן שמרני – כלומר פיזיותרפיה בעיקר.

חשוב לציין – יש מקרים שבהם הניתוח הוא הפתרון הנכון למרות המחקר הזה. דוגמה  – אנחנו מטפלים כרגע בטריאתלטית שמתקרבת לגיל 60, עם קרע מיניסקוס שבסופו של דבר כן עברה ניתוח עם הטבה משמעותית שלא הצלחנו להשיג באופן שמרני. במקרה שלה הניתוח היה בהחלט נחוץ.

הנקודה היא שבכאב ברכיים על רקע של קרע מיניסקוס אצל האוכלוסייה הרגילה, בין עם פעילה או לא, ההמלצה הגורפת היא לא לנתח.

קישור למאמר המלא נמצא פה

אז מה כן עושים? איך מטפלים בקרע במיניסקוס?

כואבת לכם הברך? ביצעתם MRI או אולטרסאונד והתגלה קרע במיניסקוס? הדבר הנכון לעשות הוא לשקם את הברך באופן שמרני. זה לא אומר ללכת לפיזיותרפיה פעמים בשבוע, זה אומר לעשות פיזיותרפיה ותרגול משמעותי מדי יום, לפחות לתקופה של 2-3 חודשים. ניתן להשתמש במשכחי כאבים לפי הצורך, אולי אפילו זריקה. אם כל זה לא עזר אחרי חצי שנה – אפשר לשקול ארטוסקופיה. בדגש על לשקול, ולא ללכת באופן אוטומטי.

המסר הזה הוא ממש חשוב! מכיוון שלפחות 1 מכל 4 אנשים בגילאים האלה יסבול מכאב ברכיים לתקופה מסוימת בחייו, וחשוב שידע איך לטפל בכאב, ולא פחות חשוב, איך לא לטפל.

אתם מכירים מישהו שסובל מהברכיים שלו וחושב על ניתוח? שלחו לו את הפוסט הזה. שלחו אותו גם לרופא המשפחה שלכם, הם לא תמיד מעודכנים בחידושים הספציפים האלו ואני חושב שהם ישמחו לדעת…

אנחנו ב"אקטיבי – פיזיותרפיה במושבה" אוהבים לשקם ברכיים! ספרו לברכיים שלכם עלינו, ואנחנו נשמח לעזור להן להחזיק אתכם כמו שצריך, עד 120…

 

אתם מוזמנים לקרוא עוד על כאב ברכיים על רקע שחיקת סחוס,

ועל איך אנחנו מטפלים בכאב ברכיים ב"אקטיבי- פיזיותרפיה במושבה".

 

היה מעניין? יש עוד המון כתבות מעניינות בבלוג שלנו! אתם מוזמנים להציץ 😎

רוצה לשתף? בשמחה!

כאן המקום לתגובות ושאלות - אנחנו תמיד עונים

23 מחשבות על “קרע במיניסקוס? מומלץ שלא לנתח אותו!”

  1. אני צעיר בן 30 קיבלתי קרע במינסקוס באמצע פעולות וקבלתי מכה חזקה לא יכולתי ללכת לכמה שבועות ועשיתי MRI וקבלתי תשובה שזה קרע הרופא שלי אמר שאין ברירה אחרת חוץ מנותך ובסוף בהמשך הזמן זה עבר ולא היה לי כאבים ועכשיו נפלתי וזה חזר עוד פעם בגדול השאלה אם אני יהיה חייב עכשיו לעשות הניתוח או לחכות עוד פעם עד שזה יעבור תודה רבה

    1. אבי שלום גם לי יש קרע במניסקוס (על פי mri)זה 10 חודשים.
      האם זה עבר לךללא ניתוח?
      גם לי ממליצים ניתוח ואני חוששת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

רוצה להכיר או לקבוע תור? אפשר מכאן:

צרו קשר

דילוג לתוכן