04-7708887

מה זו דלקת ואיך לטפל בה?

על דלקת אורתופדית
מה זו דלקת אורתופדית?

אלף כבאים לא יצליחו לכבות אותי… אז מה זו דלקת בעצם?

דלקת היא מצב רפואי מוכר מאוד, אולי אחד המוכרים ביותר בהקשר של בעיות רפואיות. ולא מעט אנשים נבהלים מהמחשבה שאולי יש להם דלקת. אז בואו ננסה להבין מהי דלקת  ואיך אפשר לטפל בה.

מעוניינים לדעת מהי בעצם דלקת?

דלקת היא תהליך כימי שנוצר על ידי המערכת החיסונית שלנו, כתגובה לפלישה של גורם חיצוני או כתוצאה של נזק לרקמה. מטרת הדלקת היא להתחיל תהליכים אשר יסייעו לריפוי – להשמדת הגורם הזר שפלש לגוף, או לתיקון הרקמה שנפגעה – בין אם מדובר בפגיעה חיצונית או דווקא בעומס יתר שגרם לפגיעה עצמית בה.

כשרקמה נפגעת, התאים שלה משחררים חומרים כימיים מחוללי דלקת (ביניהם נמצאים הפרוסטגלנדינים, היסטמין ועוד). חומרים אלו מתחילים את התהליך שבמהלכו יש הרחבה מקומית של כלי הדם המגיעים לרקמה, בכדי לגרום להגברת זרימת הדם ולהגעה מואצת של חומרי תזונה. כל זאת כדי שיתחיל תהליך הריפוי ויגיעו תאי דם לבנים שילחמו בזיהום. הרחבת כלי הדם תגרום לאודם ועליה מקומית בחום. מצד שני יש הצרות של כלי דם היוצאים מהרקמה, על מנת לצמצם את התפשטות הזיהום. בנוסף, מפגיעת הרקמה משתחררים נוזלים החוצה, וכל אלו גורמים לנפיחות באזור, ובשל הלחץ שנוצר ממנה מופעלים חיישנים של כאב.

בדלקת הנגרמת מזיהום על ידי גורם זר (פטוגן) התהליך מעט שונה. התהליך יתחיל על ידי תאים של מערכת החיסון ותהיה עליה כללית בחום הגוף, לעומת העלייה המקומית בחום הגוף שבתיאור הקודם.

מכאן אפשר להבין שלדלקת יש תפקיד חשוב בריפוי שלנו. הכאב והנפיחות המקומית תורמים גם לחוסר התנועה במפרק שמאפשרים הורדת עומס מהרקמה והחלמה מהירה יותר.

איך נזהה שמדובר בדלקת?

לפי 4 סימנים עיקרים: כאב, אודם, חום ונפיחות באזור המדובר.

טוב, אבל זה ממש כואב!  אולי בכל זאת כדאי לטפל בדלקת הזו?

נקודה טובה. הדלקת יכולה בהחלט לכאוב, ואפילו מאוד. במצבים של דלקת ממקור אורתופדי (ממקור של פגיעה רקמתית ולא זיהום חיצוני) הדלקת יכולה להמשיך למשך עד 6-8 שבועות בדרך כלל, עד להחלמת הרקמה. אז נשאלת השאלה מה כדאי לעשות? לסבול בשקט או לטפל כך שלא יכאב?

הטיפול בדלקת ייתן לנו שקט ויאפשר לנו לחזור לחיים, אבל אז יכול להיווצר מצב שבו אנחנו מרגישים טוב אך הרקמה הפגועה עדיין לא ממש תקינה ובריאה מספיק, ואז אנו חשופים לפציעה נוספת, בשל רקמה לא חזקה מספיק.

אז צריך להחליט – אם הכאב הוא סביר, ואינו פוגע בתפקוד הכללי שלנו, העדיפות היא לאפשר לדלקת לפעול עד לריפוי, עם טיפול מסוים בכאב לפי הצורך. אך אם יש הגבלה משמעותית בחיים, חוסר שינה או לחלופין, יש לנו תחרות חשובה או אירוע חשוב שאי אפשר לוותר עליהם – אז נטפל באופן יותר אגרסיבי, כדי לחזור לתפקד ומהר.

איך מטפלים בדלקת?

נתחיל מהקל אל הכבד- קרח הוא אמצעי הטיפול הישן ביותר בספר. אם דלקת היא חמה כמו אש (ולא בכדי בשפות רבות המילה "דלקת" קרובה למילה "אש") אז הקור מרגיע את תחושת החום העז. הקרח גם מאלחש את המקום לזמן מה ותורם להורדה של הנפיחות.

ניתן להשתמש במשחה על בסיס פלפל, שהמרכיב הפעיל בה הוא קפסאיצין (capsaicin). היא גורמת לתחושת חום או שריפה מקומית, אך לטווח הארוך תתרום להורדת הדלקת.

באם יש צורך בטיפול אינטנסיבי יותר נפנה לטיפול התרופתי. תרופות מסוג NSAID'S  – נוגדי כאב שאינם סטרואידים. במינונים קטנים אינם נזקקים למרשם רופא – "אדוויל" למשל שהיא ממשפחת האיבופרופן, או במינונים חזקים יותר על פי המלצת רופא. יש לשים לב לכמות הזמן שמשתמשים בהן מכיוון שלאחרונה נתגלה שבשימוש ממושך הן יכולות לגרום לבעיות לב בעתיד ובעיות נוספות.

אם ניסינו את כל אלו ועדין אין הקלה – נפנה לזריקה מקומית על בסיס הורמונאלי, בדרך כלל קורטיזון, שמסייעת בחיסול מהיר של הדלקת. לקורטיזון יש גם תופעה שלילית, שהוא תורם להרס רקמות חיבור כמו גידים ורצועות, מה שעשוי לתרום לבעיות אחרות בעתיד.

כדאי לקחת זאת בחשבון, על אחת כמה וכמה אם אתם סובלים מאירועים של דלקת שחוזרת אחת לכמה זמן באותו המקום.

חשוב לזכור – לא כל כאב חריף הוא דלקת, וישנן בעיות רבות שמתנהגות כמו דלקת אך אינן דלקת.

ובכלל, הדלקת היא רע הכרחי. היא לא נעימה לפעמים אך רוצה בטובתנו- ממש כמו אמא של מתבגר… וכל עוד היא לא עוברת את הגבול, כדאי לתת לה את הזמן שלה, ולהרגיע אותה במידת הצורך.

היה מעניין? יש עוד המון כתבות מעניינות בבלוג שלנו! אתם מוזמנים להציץ 😎

רוצה לשתף? בשמחה!

כאן המקום לתגובות ושאלות - אנחנו תמיד עונים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

רוצה להכיר או לקבוע תור? אפשר מכאן:

צרו קשר

דילוג לתוכן