04-7708887

תרופת הפלא לחיים בריאים!

פעילות גופנית – תרופת הפלא

כדור הפלא לחיים בריאים

כולנו רוצים לחיות לנצח לא? ואם לא, אז לפחות שנוכל לרוץ ולשחק עם הילדים והנכדים שלנו, לצאת לטייל, לבלות לנצל את הפנסיה שלנו כמו שצריך מבלי לבטל טיול לחו"ל בגלל שהברכיים הורגות אותנו או סתם לקום בבוקר בלי שיעברו שעתיים עד שנצליח להזיז את הגב…

נו, אז איפה מעין הנעורים הזה? איפה תרופת הפלא הזו שכל הזמן מחפשים אותה??

אז זהו, שהיא ממש פה!

מה? זה משהו חדש?? לא! זה היה פה מאז ומעולם.

טוב, זה בטח סיפור יקר, צריך ביטוח פרטי בשביל זה. אז זהו שלא, זה זמין ונגיש לכל אחד ואחת, לא צריך לבלוע שום כדור מיוחד או להזמין ציוד יקר מחו"ל. מקסימום כוס מים..

טוב חברים, זה כבר לא סוד, כל תרופות האנטי אייג'ינג שפורחות בשנים האחרונות לא מתקרבות אפילו לתוצאות הנהדרות של הדבר הפשוט הזה, אנחנו מדברים כמובן על פעילות גופנית.

בשנים האחרונות מתרבים המחקרים שמראים את התועלות המרובות של הדבר הפשוט הזה, ובדקות הקרובות נפרט את כל הבונוסים שאתם מקבלים רק מזה שאתם קמים, נועלים נעלים והולכים חצי שעה. אז 5 דקות של פוקוס ותבינו איך תשמרו ותשפרו את הבריאות ואיכות החיים שלכם ואפילו תחסכו כמה שקלים על הדרך…

נועדנו לתנועה

ככה יצרו אותנו. אם הרכב שלנו יעמוד חודש בלי שנניע אותו, במקסימום נצטרך להחליף לו מצבר, לבדוק שמן-מים ולצאת לדרך. אבל הגוף שלנו עובד אחרת – זו מכונה מדהימה שיודעת לתקן לעצמה את הנזקים שקורים במהלך הדרך, אבל אחד התנאים שזה יקרה הוא  שאנחנו צריכים להישאר בתנועה. וזה לאו דווקא אומר שצריך לרוץ מרתונים מהבוקר עד הערב.

בתחילת דרכנו, כשעוד גרנו במערות, לא היו כיסאות והיינו צריכים ללכת בשביל כל דבר ולפעמים גם לרוץ אחרי ארוחת הצהרים שלנו. מאז הסביבה הפכה להיות הרבה יותר נוחה, ורובנו יושבים רב היום כשההליכה היחידה היא מהחניה למשרד, והריצה היחידה שלנו היא אחרי הילדים. צריך להבין שעם כל הנוחות שבעניין, לישיבה הזו כל היום יש מחיר, זה לא רק שהגוף נחלש, הוא גם מתנוון ברמות הכי עמוקות שלו.

כנראה שזו הסיבה שלפעילות גופנית יומיומית יש כאלו תוצאות יפות:

שלד- שריר: פעילות גופנית סדירה שומרת על תקינות הגידים והרצועות ומונעת בליה ניוונית שלהם ומקרים כמו דורבן, מרפק טניס ועוד. בנוסף היא מונעת ועוזרת לשפר כאבי שרירים נפוצים כמו כאבי גב תחתון, כאבי ברכיים וכו'.

צפיפות עצם – לאנשים הסובלים מירידה בצפיפות העצם (אוסטאופורוזיס) חשוב מאוד להעמיס משקל על השלד כדי לעודד ספיגה של סידן בעצמות וחיזוקן.

סיבולת לב– ריאה: פעילות אירובית אוזרת לשמור על לחץ דם תקין, מורידה את הסיכון למחלות לב, משפרת את היענות כלי הדם ותפקודם, מסייעת למנוע פקקת ורידים, ועוזרת בתפקוד הריאות במחלות נשימתיות שונות.

סכרת והשמנה – פעילות אירובית מתונה מסייעת בהורדת רמות הסוכר והשומנים בדם גם לטווח המידי וגם לטווח הארוך.

תפקוד המח – מחקרים מראים שלפעילות גופנית אירובית סדירה יש השפעה חיובית על ריכוז ויכולות למידה (בטווח המידי והארוך) וכן מסייעת בטיפול במצבים נפשיים כמו דיכאון, חרדות ועוד, ברמה לא פחותה מתרופות פסיכיאטריות!

כאב כרוני – נמצא שלפעילות גופנית יש קשר חזק בהורדת הסף לכאב, כלומר שאנשים החווים כאב תמידי, בין שהוא מוסבר על רקע שלד-שריר (כאבי גב למשל) ובין שלא, בתסמונות כאב כמו פיברומיאלגיה, יכולים לשפר את איכות חייהם על ידי ביצוע פעילות גופנית סדירה לאורך זמן.

נפילות ואיכות חיים – תרגילי חיזוק ופעילות אירובית משפרים את היכולות הגופניות הכלליות ומסייעים במניעת נפילות ונזקיהן בגיל השלישי (דיברנו על חיזוק העצמות ובכך מניעת שברים) – תחשבו כמה ימי אשפוז, ירידה תפקודית וסבל יכולים להיחסך.

בנוסף נמצא קשר בהורדת מדדי דלקת בדם וירידה בסיכוי לחלות בסרטן השד, סרטן המעי הגס ועוד.

עכשיו קחו אדם ממוצע בשנות ה65+ לחייו, שנוטל באופן קבוע כדור או שנים ביום ובמקרים רבים אף יותר מכך ותחשבו כמה מהתרופות האלו היה יכול לחסוך מעצמו רק על ידי ביצוע פעילות גופנית סדירה. צריך להבין שלמרות שהמצב הבריאותי מחייב ליטול את התרופות האלו יש להן גם השפעות שליליות על הגוף ותופעות לוואי מאוד לא נעימות לפעמים, ומעבר לכך מהוות נטל כלכלי לא מבוטל.

בסדר, הבנתי מה יוצא לי מכל זה. איזו פעילות כדאי לי לעשות?

ובכן ההמלצה היא לעשות קצת מהכל – גם פעילות אירובית, למשל צעידה, כ30 ד' 3-4 פעמים בשבוע בקצב שהוא קצת יותר מהיר ממה שנוח ללכת בו. גם תרגילי כוח וגם תרגילי ייצוב לשיפור השליטה והקורדינציה השרירית . פילאטיס, יוגה, טאי-צ', ושחיה הן דוגמאות טובות לפעילויות מהסוג האחרון. מה שחשוב בסופו של דבר זה פשוט לעשות, קצת יותר או פחות טוב – העיקר לעשות.

ואיך אדע שאני לא מזיק לעצמי עם כל הפעילות הזו?

מינון נכון הוא דבר חשוב בעיקר למי שלא מורגל בפעילות גופנית סדירה ובוודאי למי שכבר סובל מכאב או בעיה רפואית כזו או אחרת. כלל האצבע אומר בפשטות שכל עוד שלא כואב לי אחרי או בזמן הפעילות, או שהכאב הוא קל או שחולף במהרה בסוף הפעילות – אין בעיה. בכל מקרה למי שנתקל בכאבים או מגבלה, או שחושש להעמיס יותר מדי על עצמו – מומלץ להתייעץ עם פיזיותרפיסט מוסמך.

היה מעניין? יש עוד המון כתבות מעניינות בבלוג שלנו! אתם מוזמנים להציץ 😎

רוצה לשתף? בשמחה!

כאן המקום לתגובות ושאלות - אנחנו תמיד עונים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

רוצה להכיר או לקבוע תור? אפשר מכאן:

צרו קשר

דילוג לתוכן