04-7708887

צילום, מיפוי או אולי בכלל MRI? איזו בדיקת הדמיה אני צריך??

איזו הדמיה מתאימה לי?"הרופא שלח אותי לעשות צילום"

"אתה מתכוון לאולטרסאונד?"

"וואלה, אין לי מושג… יכול להיות."

"אז איזו בדיקה אני בכלל צריך??"

מטופלים רבים שלנו מתלוננים שלמרות שהם סובלים מהכאב הרופא לא מפנה אותם לעשות צילום והם לא מבינים למה, מה שמוסיף תסכול לכאב שכבר קיים.

יש הרבה בלבול סביב נושא בדיקות ההדמיה, אז ננסה לעשות קצת סדר בעניין הזה, כי לפעמים זה קצת מורכב.

בסקירה הקרובה נדבר על הבדיקות הכי רלוונטיות  לאבחון בעיות שלד-שריר. אנחנו מקווים שכך נעזור לכם להבין איזו בדיקה רלוונטית לבעיה שלכם, ומה ניתן להבין ממנה.

בואו נתחיל:

צילום רנטגן (X-RAY)

בדיקת הדמיה המראה אי סדירות ברקמת עצם, שבר למשל, ולכן משתמשים בה בעיקר במקרי חבלות. ניתן לזהות בעזרתה גם גידולים בעצם ובעיות ריאות שונות, אך בדרך כלל לא ניתן להסיק ממנה מה המצב של שרירים, גידים, רצועות, דיסקים, עצבים או כל רקמה רכה אחרת בגוף

הבדיקה יחסית פשוטה וזולה לביצוע אך חושפת  את המטופל לקרינה שבכמויות גבוהות מזיקה  לגוף. מקובל להניח שניתן להיחשף לכ-200 צילומים במהלך החיים באופן בטוח (צילום שיניים שווה לכעשירית מכמות הקרינה של צילום רגיל).

הבדיקה זמינה וזולה באופן יחסי. היום משתדלים פחות להשתמש בה לפני שנוסה טיפול שמרני (פיזיותרפיה) מכיוון שהתרומה שלה במקרים לא חבלתיים היא נמוכה יחסית. למרות זאת, יש מצבים שבהם על אף שאין כל רקע חבלתי, יש המלצה לבצע צילום, כדי לשלול בעיות חמורות – למשל בכאבי כתף אצל בני 50 ומעלה, שם המטרה היא לשלול גידולים סרטניים.

Computed Tomogrphy – CT

בדיקת הדמיה זו יכולה לאבחן בעיות של רקמות רכות או עצמות, ומספק בעצם תמונה תלת ממדית של האזור. כל בדיקה כזו מכילה כמה עשרות עד מאות צילומים רגילים, כך שהיא חושפת אותנו ללא מעט קרינה, כדאי לקחת זאת בחשבון לפני ביצועה. הבדיקה זמינה באופן יחסי. מקובל מאוד להשתמש בה בבעיות של עמוד שדרה.

Magnetic Resonanace Imaging – MRI

סקירת הדמיה מגנטית, אינה מכילה קרינה ולכן בדרך כלל בטוחה לשימוש. בדומה לCT  נותנת תמונה תלת ממדית של האזור מבחינת רקמות רכות ועצמות. יש אזורים שבהם יעילה יותר לשימוש מהCT ולהיפך. יתרון ברור שלה הוא הבטיחות שלה מבחינת עצמת הקרינה, אם כי בעלי שתלים מתכתיים לא תמיד יוכלו ליהנות ממנה (בשל המשיכה המגנטית החזקה). חיסרון עיקרי – יקרה מאוד ובשל כך זמינות נמוכה. גם אם יש לכם פרוטקציות, תתכוננו לקבל תור הכי קרוב לעוד 4 חודשים באילת ב3:47 לפנות בוקר. סתם, צוחק. באילת אין מכשיר MRI. אבל תתכוננו לנסוע רחוק.

מיפוי עצמות

בדיקת הדמיה זו מחולקת לשני חלקים, בשלב הראשון שתיה של חומר ניגוד רדיואקטיבי (אך בטוח לשימוש) שנקלט בגוף במקומות בהם מתחוללת דלקת. לאחר שתית החומר מתבצע צילום רנטגן שרואה היכן נקלט החומר ולכן היכן עשויה להיות דלקת. מידת הקליטה כמידת הדלקת, אך שימו לב שהאבחון הוא גאוגרפי, כלומר מראה מיקום ולא רקמה ספציפית. מיועד לאיתור מצבים דלקתיים עמוקים או סמויים בגוף.

ניתן לאבחן בעזרתה מחלות מפרקים, כמו ראומטואיד ארטריטיס, או שברים קטנים ובמקומות שקשה לאבחן בצילום רגיל, בעצמות שרש כף למשל, או שברי מאמץ, וגם, לא עלינו חס וחלילה טפו – מחלות רעות יותר את שמן לא נזכיר בפוסט הזה.

אולטרסאונד – US

בדיקה הדמיה שבה משודר גל קול לרקמה, ועל פי החזר גל הקול  מאבחנת שינויים במבנה רקמות בעומקים שונים בגוף, מתבצעת בעיקר לבדיקת בעיות ברקמות רכות – גידים, רצועות, קרעים בשרירים. הבדיקה יכולה לברר המצאות של נוזלים – מה שיכול להעיד על דלקת.

מתי הכי נפוץ להשתמש בה? בכאבי כתפיים, בפגיעות מפרקיות בברך, נקע קרסול, כאבים בשרש כף היד ועוד.

הבדיקה בטוחה לגמרי לשימוש גם בהריון.

הזמינות שלה יכולה להיות בעייתית לפעמים אך גם אם תפנו באופן פרטי היא לא מאוד יקרה.

EMG  – ElectroMyoGraphy

בדיקת הולכה עצבית. מדגימה את איכות ההולכה בעצב מסוים, ועל ידי כך אם יש בו פגיעה או שמופעל עליו לחץ כלשהו. יעילה בעיקר לעצבים הגדולים של הגוף ולכן רלוונטית במצבים של הקרנת כאב מהגב או הצוואר למשך, נמלים/עקצוצים או חולשה שרירית בגפיים. אותה בדיקה יכולה לשמש גם לבדיקת היכולת השרירית של שרירים ספציפיים.

הבדיקה יכולה לכאוב קצת מכיוון שמדובר בשתי מחטים שנעוצות בגוף ומועבר ביניהן זרם חשמלי חלש.

 בד"כ אין בעיה של זמינות בקבלת הבדיקה.

אז הנה סיכום קצר של בדיקות ההדמיה:

צילום רנטגן (XRAY) – משמש בעיקר לאבחון שברים בעיקר אך גם כל שינוי במבנה עצם או מפרק.

CT  ו MRI  – משמשות בעיקר לאבחון בעיה של רקמות רכות עמוקות יותר – פגיעות דיסקים, מיניסקוסים, קרע רצועות, לחץ על עצב ועוד.

אולטרסאונד – משמשת לאיתור בעיות ברקמות רכות – גידים, רצועות ושרירים בעיקר.

מיפוי עצמות – משמשת לאיתור מוקדי דלקת עמוקים/סמויים מהעין.

EMG  – משמשת לאיתור ליקויים בתפקוד עצבים, בעיקר העצבים הגדולים.

לא מסובך נכון?

לפני שאתם מסתערים על הרופא שלכם בדרישה לקבל בדיקה כזו או אחרת, כמה נקודות שצריך לקחת בחשבון:

– הבדיקות האלו יתנו לכם תמונה מסוימת על הגוף שלכם. ברב המקרים ברגע שנבדוק משהו, נמצא ממצאים שבהמון מקרים אינם רלוונטיים לבעיה לשמה נערכה הבדיקה. לכן חשוב לא לקפוץ למסקנות ברגע שרואים את תוצאות הבדיקה.

– לחלק מהבדיקות הנ"ל יש השפעות שליליות על הגוף (כמו קרינה) ולכן לא ממהרים להשתמש בהן.

– בדיקה פיזיקלית מקיפה, ברב המקרים תאתר את הסיבה לבעיה, ולכן רצוי  להיעזר בבדיקות עליהן דיברנו בעיקר כשטיפול שמרני נכשל או שלא מספק תוצאות משביעות רצון. בכל מקרה הן רק חלק מהמשוואה ביחד עם הבדיקה הפיזיקלית והמידע המפורט שמספק המטופל. קלינאי טוב ידע להוציא את מרב המידע הנחוץ לו לטיפול מהריאיון ומהבדיקה.

מקווים ששפכנו קצת אור על הנושא, שמח לענות על כל שאלה שיש לכם בעקבות הסדרה הזו. 

המשך שבוע מוצלח!

מצוות "אקטיבי – פיזיותרפיה במושבה.

היה מעניין? יש עוד המון כתבות מעניינות בבלוג שלנו! אתם מוזמנים להציץ 😎

רוצה לשתף? בשמחה!

כאן המקום לתגובות ושאלות - אנחנו תמיד עונים

2 מחשבות על “צילום, מיפוי או אולי בכלל MRI? איזו בדיקת הדמיה אני צריך??”

  1. לאחר תאונת דרכים ,חליפת שוט רופא נתן לי בדיקת מיפו עצמית . מעדיף לעשות MRI, מה לעשות בעניין לא מעוניין הקרינה

    1. ענבר פרידמן

      במיפוי אכן יש רמה מסוימת של קרינה אך היא נחשבת בטוחה.
      מיפוי יותר טובה בזיהוי תהליכים דלקתיים מMRI ובכלל יש להן מטרות שונות.
      הייתי מתייעץ על כך עם הרופא שלך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

רוצה להכיר או לקבוע תור? אפשר מכאן:

צרו קשר

דילוג לתוכן