בלוג
שיקום לפני ניתוח
פורסם בתאריך 12.2.17, מאת: activi.physio@gmail.com

שיקום אחרי ניתוח או שיקום לפני ניתוח?? זו השאלה…

שיקום לפני ניתוח באקטיבי פיזיותרפיה

שיקום לפני ניתוח מעלה את סיכויי הצלחת הניתוח

הפוסט הזה מיועד לכל מי שמתכוון לעבור ניתוח אורתופדי.

יש משהו חשוב מאוד שכל מי שמתכנן לעבור ניתוח צריך להבין – ניתוח זה רק חלק מהדרך.

אנשים רבים ניגשים לניתוח –  החלפת ברך או תיקון קרע גיד בכתף למשל, והמחשבה היא שאחרי הניתוח הם יוכלו סוף סוף לחזור למה שהיו קודם – בלי מגבלה ובלי כאב. בשאיפה.

ובכן,  זה ממש לא המצב. ברב המקרים, אפילו בניתוחים פשוטים יחסית כמו ארתוסקופיה בברך, יש צורך בשיקום של כמה שבועות עד כמה חודשים. 

 למה? כי הניתוח מטפל בשלמות המפרק- העצמות הרצועות ואלמנטים פסיביים אחרים. אחרי כן צריך להחזיר את התנועה, הכוח, הגמישות וכל התכונות האחרות שמרכיבות את התנועה של המפרק, וכאן זה כבר החלק של השרירי, הגידים, ורקמות רכות אחרות שצריכות עוד זמן להחלים.

אבל גם אחרי שהחלימו – הן צריכות עוד הרבה אימון ותרגול כדי להשיג את הביצועים שאנחנו רוצים מהן.

כי אחרי הכול, מה שווים שרירים חזק ומפרק שלא כואב, אם הם לא מצליחים להעלות אותנו את המדרגות??

וגם אז, אחרי שהשקענו בשיקום רציני של 3 ואפילו 6 חודשים, עדין יש סיכוי לא קטן שנמשיך לסבול מכאב ומגבלה.  כ15% ממי שעבר החלפת ברך ימשיך לסבול מכאב גב אחרי השיקום.

אז זה העניין בעצם – שיקום מחזיר לגוף את היכולת הפיזית והתפקודית שהוא איבד, לאחר שהניתוח מאפשר למפרק לעבוד באופן חלק יותר.

הבנתי. אחרי הניתוח צריך לעבור שיקום. נכון?

אז זהו, שלא, או יותר נכון לא רק. יש הרבה מצבים שהניתוח והשיקום שאחריו לא משיגים את כל התוצאה שרצינו, אבל אם נתחיל לחזק את האזור כבר לפני הניתוח, נקבל תוצאות הרבה יותר טובות בסופו של דבר.

מחקר חדש שהתפרסם בחודש ספטמבר האחרון (ממש חם מהתנור!) בדק האם שיקום לפני ניתוח החלפת ברך, יכול לשפר את תוצאות הניתוח.

חילקו את המנותחים העתידים ל-2 קבוצות. קבוצה אחת שעבר 8 שבועות של "טירונות" – שיקום אינטנסיבי יחסית , לפני הניתוח, וקבוצה שניה שלא. שתי הקבוצות עשו בדיוק את  אותו השיקום אחרי הניתוח.

השיקום שלפני הניתוח כלל 3 אימונים שבועיים בפיקוח של פיזיותרפיסט, ובכל אימון כלל כ15 דקות של חימום, 5 תרגילי כוח, ותרגילי שליטה שרירית כמו עמידה על בוסו, שווי משקל וכו', ובסוף 5 דקות של מתיחות. לא בשמיים נכון? לגמרי בר ביצוע.

והתוצאות – לקבוצת ה"טירונות" היה יתרון משמעותי לאחר הניתוח בכל הקשור לכאב, נוקשות המפרק ותפקוד, ובנוסף זמן האשפוז שלהם לאחר הניתוח התקצר ביומיים.

מה המסקנה?

שאם כבר אתם מתכננים לעבור ניתוח משמעותי שכזה, אתם רוצים לצאת ממנו הכי טוב שאפשר, ולא להמשיך לכאוב ולצלוע אחריו. וזה אומר להתחיל את השיקום לפני הניתוח.

 הדיוק בתרגול הוא חשוב. לא בטוח שהפעילות הרגילה שלכם מספיקה כאן. חשוב לוודא שאתם עובדים בעומסים הנכונים ובתדירות הנכונה, באופן מקצועי.

ובשביל זה כדאי מאוד להתייעץ עם פיזיותרפיסט שיבנה לכם תכנית אימונים וילווה אתכם בתהליך החשוב הזה.

צור קשר
קידום אתרים לעסקים קידום אתרים