04-7708887

שחיקת סחוס בברכיים – לא מה שחשבתם!

אוסטאוארטריטיס בברכיים
שחיקת סחוס? יש פתרון!

למי מאתנו אין סבתא או דוד זקן שמאז שאתם זוכרים את עצמכם הם הולכים כפופים, ובכל צעד מתלוננים על הברכיים שלהם, ולפעמים אפילו יודעים להגיד ש"הם מרגישים בברכיים שמחר ירד גשם"…

כאב הברכיים הזה בדרך כלל מתואר כ"שחיקת סחוס בברכים" בברך או בשפה המקצועית  – אוסטאוארטריטיס.

אם בעבר מחלת הברך הזו נחשבה כמכת גורל חשוכת מרפא, אז היום אנחנו יודעים כמה דברים אחרים לגמרי עליה, ואנחנו מצליחים להגיע לתוצאות לא רעות בכלל בטיפול במצבים האלו.

אז מה זה בכלל שחיקת סחוס (אוסטאוארטריטיס)?

אוסטאוארטריטיס מתחילה בסיבות גילאי 50-60, כשהברך מתחילה לכאוב. בדרך כלל יופיע כתגובה לפעילות מאומצת באופן יחסי. במקרים רבים הברך תהיה נפוחה אדומה וכואבת, לכמה שבועות, כשעיקר הקושי יהיה בהליכה, מדרגות וכל פעילות מאומצת אחרת.

בדרך כלל המצב מלווה בכאב וחולשה בשרירים הסובבים את הברך, ובמקרים רבים גם הגבלה בטווח התנועה של הברך – קושי ביישור שלה.

בצילום רטנגן של הברך נראה לפעמים שהסחוס המפרקי נהיה דק יותר, והמשמעות היא שבנקודות מסוימות הוא בלוי מעט, מה שבעבר היה קוראים "שחוק".

אז למה לא צריך לקרוא לו שחוק? כי שחיקה מגיעה מעודף עומס, וההבנה בשנים האחרונות היא שהסחוס המיפרקי מתבלה בהדרגה באופן ניווני (מחוסר שימוש) ולא דווקא מעודף עומס. להיפך – מחקרים מראים שהעמסה הדרגתית דווקא יכולה לשפר את מצבו!

בכל אופן המצב הזה הוא דלקתי ומתנהג בהתאם – ברך כאובה, נפוחה וחמה. מכיוון שהדלקת במפרק היא דלקת כרונית נמוכת עוצמה (על אש קטנה…), למחלת הברך הזו יש אופי "גלי" – כלומר אחת לכמה זמן הדלקת מתלקחת לכמה שבועות ואז אנחנו חווים את כל מה שדיברנו עליו עכשיו.

אחר כך תבוא רגיעה, ולאחר זמן מה, כמה חודשים עד כמה שנים, תבוא התלקחות מחודשת. אם לא נדאג לטפל בברך הסטטיסטיקה מראה שההתקפים נהיים יותר תכופים ואיתם יש ירידה בתפקוד הברך.

איך מטפלים בשחיקת סחוס בברכיים (אוסטאוארטריטיס)?

יש לנו כאן שלשה מרכיבים עיקריים: הראשון הוא הדלקת שקיימת באופן קבוע באזור, השני הוא המפרק הכאוב שרגיש להעמסת משקל, והשלישי הוא מערכת השרירים אשר לא מתפקדת טוב. באו נדבר עליהם אחד אחד:

הדלקת – רבות נאמר על הטיפול בדלקת אז ננסה לתמצת- קירור הברך על ידי קרח, על האזור הכאוב בברך – מאלחש בטווח הקצר ומסייע להרגעת הדלקת לטווח הארוך.

משחות על בסיס פלפל (קפסיאיצין) גם הם יכולות לטפל בדלקת לאורך זמן. מעבר לכך ניתן להיעזר בתרופות מסוג NSAID'S אך עדיף באופן נקודתי ולא על בסיס קבוע בשל חשש לפגיעה בריאותית אחרת. בדרך כלל יש צורך במרשם רופא.

טיפול אולטרסאונד המבוצע במסגרת טיפולי פיזיותרפיה, הוא עוד אמצעי בטוח לחלוטין להורדת הכאב והדלקת במפרק.

גם לתזונה יש השפעה על הדלקת- דלקת נמוכת עצמה ניזונה מרמת חומציות גבוהה בגוף ולכן כדאי לצמצם מזונות המעודדים חומציות כמו ירקות ממשפחת הסולניים (עגבניות, חצילים, תפוחי אדמה) וקפאין. לאומגה 3 יש השפעה חיובית על הדלקת.

הקלה על המפרק הכאוב – לפעילות גופנית יכולה להיות השפעה חיובית מאוד על שחיקת סחוס בברכיים לטווח הארוך אך היא צריכה להיות כזו שלא תגרה את הכאב ולכן בהתחלה לפחות כדאי שתהיה עם נשיאת משקל מתונה יחסית – אופניים, שחיה, פילאטיס ועוד.

אם יש נעלים שאתם קל יותר לבצע את הפעילות – מומלץ להשתמש בהם. לפיזיותרפיה יש טכניקות וכלים רבים לשפר את נשיאת המשקל על הרגל באופן שיפחית לחץ מהמפרק ויקל עליו לשאת את העומס.

טיפול במערכת השרירית – שתי הבעיות העיקריות של השרירים במצב הזה הן כוח וחוסר איזון שרירי. בשל הכאב הממושך והנפיחות שבברך חלק מהשרירים נחלשים מאוד.

בנוסף לכך הם התחילו לעבוד באופן לא תקין או לא מאוזן, כלומר שיש שרירים שעובדים יותר מדי ובאופן לא מדויק על חשבון שרירים אחרים שעובדים מעט מדי. כדי לחזור לפעילות תקינה וללא כאב צריך להתייחס לטיפול השרירי כאל שיקום לכל דבר, וככל שנעשה זאת בצורה מדויקת יותר – כך נשיג תוצאה טובה יותר.

יש צורך לחזק את השרירים החלשים לא רק בברך אלא בכל הרגל, לשחרר את השרירים המכווצים שלא מאפשרים את מלוא טווח התנועה, וללמד אותם מחדש לדייק את העבודה שלהם. וכאן יש מקום גם לטיפול ממוקד בשרירים עצמם – מעיסוי וטייפינג ועד לדיקור מערבי, בנוסף לתרגול המשקם שלהם.

לסיכום – טיפול בשחיקת סחוס – אוסטאוארטריטיס, הוא לא דבר פשוט ויש צורך בהתמדה והשקעה, אך מי שהשכיל לטפל בעצמו – יקטוף את פירות עמלו – יחזור לחיים פעילים עם פחות כאב מציק ומגביל. עדיף להיעזר בתהליך הזה בפיזיותרפיה שמתמצאת בכל האספקטים הכרוכים בכך.

יש לחזק את השרירים, ללמד אותם עבודה מדויקת, להקל על העומס בזמנים מסוימים ולטפל בדלקת לפי הצורך. והכי חשוב – התמדה, סבלנות ומצב רוח טוב 🙂

בהצלחה!

רוצים לקרוא יותר בהרחבה על שחיקת סחוס?

היה מעניין? יש עוד המון כתבות מעניינות בבלוג שלנו! אתם מוזמנים להציץ 😎

רוצה לשתף? בשמחה!

כאן המקום לתגובות ושאלות - אנחנו תמיד עונים

2 מחשבות על “שחיקת סחוס בברכיים – לא מה שחשבתם!”

  1. בוקר טוב,
    ראשית תודה .
    שנית נראה שכתבת בדיוק את מצבי ואני לא בטווח הגילאים שבאמר, אני בת 43 וסובלת מזה לפחות 15 שנים. ברקע גננת.
    הזכרת נעליים מתאימות.
    יש המלצה ספציפית?

    1. הי אדוה.
      בגילך פחות נפוץ למצוא שינויים ניווניים (שחיקתיים) בסחוס, ולכן פרט להדמיות, הייתי פונה גם לפיזיותרפיה כדי לאבחן את מקור הכאב שלך.
      לגבי נעלים- הכלל הראשון הוא שהן תהיינה נוחות.
      פרט לכך מומלץ שלא יהיה להן עקב גבוה, כדי שלא להגביר את הלחץ הקדמי בברך.
      בנוסף – גננות יושבות על כיסאות נמוכים- עוד משהו שיכול להוסיף לעומס על הברכיים.

      בשורה התחתונה- למרות שאת סובלת מהכאב כבר 15 שנה, יכול להיות שיש דרך לעזור במשהו שונה ממה שעשית עד היום.
      את מוזמנת להתקשר אלינו וביחד ננסה להבין איך אפשר לעזור לך יותר.
      בהצלחה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

רוצה להכיר או לקבוע תור? אפשר מכאן:

צרו קשר

דילוג לתוכן