דלקת בגיד הTibialis Posterior בכף הרגל

זה דורבן או משהו אחר?
גיד הטיביאליס פוסטריור

מה זה – נראה כמו דורבן, מתנהג כמו דורבן, אבל לא דורבן?

רמז – זה גם לא קיפוד.

דלקת הטיביאליס פוסטריור (להלן יקרא הTP)

פעמים רבות  אתם חווים כאב בעקב שאתם ואפילו הרופאים מזהים בטעות כ"דורבן" (plantar faciitis). ואתם מטפלים בו כפי שהייתם מטפלים בדורבן- מותחים, מחזקים ומעסים את השוק וכף הרגל. אך התוצאה לא טובה מספיק- הכאב לא ממש משתפר, משתפר וחוזר, התרגילים מכאיבים מדי, בקיצור – ליד

למה זה קורה? כי טיפלתם בבעיה הלא נכונה…

מה זה דורבן, כולם כבר יודעים בערך, לא? מדובר בכאב שממוקם בכף הרגל, בד"כ בחלק הקדמי של העקב. הכאב הזה נובע משינוי (עומסם ייתר או ניוון) שעוברת הפסיה הפלנטרית, אותה רצועה שמהווה מעין קפיץ בכף הרגל.

ומה זו החיה החדשה שהמצאנו עכשיו, אתם שואלים?

שריר ה TP ביחד עם הגיד שלו ממוקמים בחלק הפנימי-אחורי של השוק, וחלק מרכזי בעבודה שלו הוא לשלוט על קשת כף הרגל בזמן תנועה.

טוב, קודם כל מדובר בגיד ולא ברצועה. ההבדל הוא די משמעותי כי גיד הוא מבנה אקטיבי – מחובר לשריר, ולכן קל יחסית לשלוט בפעילות שלו, בעוד שהרצועה היא מבנה פסיבי, שנשלוט בו (ובעצם בתרגול שלו) בצורה עקיפה יותר.

דבר שני, המיקום – למרות שהם ממש קרובים, עדין יש הבדל, שעוזר לנו להבחין בינהם. הכאב של גיד הTP ממוקם יותר בחלק הפנימי של הקרסול, מתחת לפטישון, ולפעמים מגיע גבוה יותר או נמוך יותר. אם כואב לכם שם במישוש, כנראה שלא מדובר בדורבן.

בקיצור – שתי בעיות שונות.

המיקום – דומה אבל לא זהה.

אופי הכאב – מתי כואב, באיזה מצבים, בתגובה לאיזה עומס –  דומה ולפעמים מאוד דומה.

הטיפול – דומה, אבל יש הרבה שונה. אם אתם מבצעים תרגול שמתאים לדורבן, אתם באיזור, אבל לא מדייקים.

כשמגיעים לתרגול – אחד ההבדלים העיקריים הוא בדגש על הפעלת הקשת של כף הרגל כשמדובר בגיד הTP , לעומת חיזוק תנועת ה"פוינט" (עליה על קצות אצבעות, למשל) כשמדובר ב"דורבן".

רוצים דוגמא? בבקשה –

בסרטון הזה נראה תרגיל חיזוק בסיסי לשריר ולגיד הטיביאליס פוסטריור.

בסרטון הבא נראה תרגול מתקדם יותר לגיד הטיביאליס פוסטריור, מבוצע על רגל אחת מה שמכפיל את העומס עליו וגם מגביר את אתגר שווי המשקל.

בקיצור – דלקת בגיד הטיביאליס פוסטריור מתנהגת שונה מדורבן. הכאב ממוקם בחלק הפנימי יותר של העקב ולא בתחתיתו, מגיב שונה לעומס בריצה, יש פחות צורך בהורדת זמן העמידה על הרגלים, והתרגול בו יהיה שונה מעט.

מילת המפתח פה היא דיוק. תדייקו בתרגול ובטיפול, ותצאו מהצרה מהר יותר.

מקווים שעזרנו, אתם מוזמנים לשאול אותנו!

 

היה מעניין? יש עוד המון כתבות מעניינות בבלוג שלנו! אתם מוזמנים להציץ 😎

 

השארת תגובה